יום שלישי, 19 ביולי 2011

התקפי חרדה - על נהג מירוצים ונהג מונית


התקפי חרדה  -  נהג מירוצים ונהג מונית

התקף חרדה נוצר בתוצאה מאינטראקציה מורכבת של תהליכים פיזיולוגיים  עם מחשבות ורגשות. השוואה בין שתי הסצנות שלהלן תסייע להבנת התהליך.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
בסצנה הראשונה, דמיין שאתה נהג מירוצים, ואתה נוהג במסלול מירוצים מתפתל  במהירות עצומה  ושריריך נמתחים, בעוד מוחך מדמיין את האפשרות שתקלע להתנגשות עם רכב אחר או עם קירות המסלול. לפתע אתה רואה מכונית מתהפכת ועולה באש. מחשבה עולה בראשך: "מה אם גם המכונית שלי תתהפך?" לבך פועם בחוזקה, מצחך מתכסה זיעה ואתה נדרך למראות ולקולות שעלולים לבשר על סכנה. רגלך לוחצת על הגז ואתה מתקדם לעבר סוף המסלול. אתה מגיע לחנייה וחש הקלה, אך גם רעד וחולשה, בזמן שגופך מתרגל למצב הנורמלי שמגיע אחרי נחשול הפחד.
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
כעת, דמיין את הסצנה השניה: אתה נהג מונית הנוסע בעיר מגוריך. בזמן האחרון אתה חש מתח ושרוי בלחץ. לפתע מתחיל לבך לפעום במהירות, ואתה מרגיש מוזר ומעט מסוחרר. מחשבות זורמות בראשך: "מה יהיה אם אתעלף או שיהיה לי התקף לב, אולי אזדקק לטיפול רפואי? אני רחוק מהבית, אם אתקל  בפקק תנועה הגישה לעזרה תחסם". אתה שם לב שאתה נושם מהר יותר וקשה לך להתרכז בדבר פרט ללבך הפועם במהירות. פחד ודאגה עוטפים אותך למספר דקות הניראות כנצח וכמעט בלתי נסבלות. אתה חושב "אני עלול לאבד שליטה, לצאת מהרכב ולהתחיל לצרוח". עד מהרה החרדה חולפת, אך אתה מרגיש חלש, מבולבל לגבי מה שעבר עליך ומודאג מכך שהסימפטומים האלה יכו שנית.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
שניהם מגיבים בעוצמה כאשר הם חשים בסכנה. שניהם חווים שינויים פיזיולוגיים ורגשיים כשבמוחם עולות מחשבות מפחידות. כאשר הסכנה חולפת שניהם מרגישים חלשים ומותשים מהחוויה שעברו.
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
עם זאת, יש הבדלים חשובים בין נהג המירוצים לנהג המונית. נהג המירוצים  יודע איזו סכנה עוררה את התגובות הגופניות שלו, והוא יודע שפחד ותחושות פיזיולוגיות לא נוחות הינן תגובות טבעיות וצפויות במהלך מירוץ.
נהג המונית לא מבין מה גרם לסימפטומים. יש לו קושי להאמין שהסימפטומים שלו הם 'רק חרדה', והוא איננו יודע כיצד להגיב אליהם. מפחידה אותו המחשבה  שלא ניתן להשיג עזרה מיידית.
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
נהג המירוצים ונהג המונית  נבדלים בדרך שבה הם מפרשים את תחושות גופם. לנהג המירוצים , התחושות הן סימנים המורים על סכנה, אך אינם מסוכנים כשלעצמם. נהג המונית מפרש את התחושות שלו כמסוכנות במיוחד. באותם רגעים הוא אינו מודע לסכנה חיצונית כלשהי שאליה הוא מגיב ולכן הוא מסיק שהוא חווה תהליך גופני פנימי הרסני ומאמין שהוא זקוק לעזרה מיידית.

עוד על התקפי חרדה והטיפול בהם –
בבלוגים הבאים
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
צלצלו אלי
יורם צדיק
פסיכולוג קליני בכיר
050-2064065

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה